donderdag 14 augustus 2014

Marisquería Dos Barrios

Dos Barrios
Dat is nu het heerlijke van de snelweg door Spanje,we zoeven door allerlei dorpjes. Is wel wat anders dan dat vervelende Frankrijk waar we doormoeten haha. Op de snelweg? Ja, omdat we een doel hebben, rápido!  Na een enorm sjiek de friemel restaurant met muchos coches grandes treffen we verderop in Dos Barrios een echt spaans restaurant: Marisquería Dos Barrios
Dit etablissement verdient zijn eigen verhaal. Vamos!
Marisquería Dos Barrios













Het enorme naambord beloofd wat, terwijl de parkeerplaats nog griezelig leeg is. Honden gaan tekeer. 20.30 de la tarde, we hebben geluk; el jefe doet net zijn deur open en weet niet wat hem overkomt als 9 stuiterende reizigers zo vroeg al de stilte van zijn tienda op de ons bekende Hollandse manier komen verstoren.


   El tiempo; el más importante!







Zelf geniet ik in stilte, ik kijk mijn ogen uit naar al die heerlijke vis die in de koelvitrine ligt, want el jefe blijkt ook gewoon visboer te zijn. De tap staat als een trofee op de logge toog te wachten op de mannen van het dorp. Het eetgedeelte ziet er uit als een oud schoollokaal waar tafels zijn neergezet, neem daarbij wat ongemakkelijke stoelen en wat kleedjes…muy bueno
Maar wat heerlijk español.      

 

 Esto es  España! 







Iets trekt mijn aandacht, nog nooit heb ik dat gezien. Het lijken wel afgekapte dierenhoefjes, zouden ze die hier echt eten? Poco loco? Ik wil het weten en vraag in mijn beste Spaans “Qué es?” Aha señorita, son percebes, muy delicioso. El jefe laat zien hoe je ze eet, en geeft me eentje om te proeven. Een heerlijke vissmaak vult mijn mond en moet mijn ogen even sluiten. 

Mijn dag is goed....meer dan goed. 


Percebes
Pues, la cena! 
We bestellen en genieten van onze eerste caña de cerveza. Er wordt ons heerlijk eten voorgezet, toch maar geen vis maar sappige entrecotes waar onze plaatselijke slager een moord voor zou doen. Aardappels gebakken in ruim olijfolie, un poco pan, een topmaal! Ik pak één van mijn Spaanse gewoontes direct op of ik niet ben weggeweest, en sluit mijn maaltijd af met een carajillo. Er is werk van gemaakt, en we vallen stil na een volle dag rijden.



Het wordt drukker en het Spaans krijgt de boventoon zoals het moet zijn.............we zijn in Spanje!  Mi Corazon xxx




                      

3 opmerkingen:

  1. Wat heerlijk dat je zo'n spaanse tent treft met alles.zo vers. Wanneer verhuis.je.naar daar, want je proeft in je tekst dat je je daar opperbest voelt. Wat.heerlijk voor je. Geniet zo Beel je kunt, zeker niet met mate! Groetjes en tot snel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi verhaal weer. Ik kan er nog een beetje Spaans van leren, want zelfs na 15 jaar Spanje, brouw ik er nog steeds niks van. Die Percebes hebben we wel aan de stranden van Galicie gevonden, maar ik heb me er nooit aan gewaagd om ze te eten. Wel veel andere visjes en schelpen, in elke streek weer anders klaar gemaakt. Heerlijk.
    Met spanning wacht ik weer op je volgende verhaal. Grtjs Roze-Riet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit voorjaar zijn we voor de tweede keer in Dos Barrios geweest, absoluut nog steeds hetzelfde of de tijd stilstaat daar. Percebes zijn eendemossels en worden rauw gegeten. En inderdaad ik geniet altijd zo enorm van Spanje, daar voel ik me 100% thuis. Maar hier in Kloosterzande geniet ik er op deze manier van, iedere dag is tenslotte een feestdag! En fijn te horen dat er gevoel in mijn verhaal zit. Hasta pronto. En Roze-Riet: een aanrader is om les te gaan volgen via het lbc in Stekene, 150 euro per jaar en uitstekende docenten en het is nog eens gezellig ook. Ik start in mijn vierde jaar nu, en Karin van den Bergen in haar 2e jaar.

    BeantwoordenVerwijderen